Trods politisk modstand vil Sund & Bælt nu have ændret anlægsloven, der står i vejen for at lukke klappen på Frederik IX's bro.
09. jan 2020, kl. 14:12
MORTEN TIIRIKAINEN
Et enigt økonomiudvalg i Guldborgsund Kommune kunne tirsdag aften føre til protokol, at man på tværs af politiske skel enstemmigt ønsker en klapbro, når jernbanebroen ved Nykøbing Falster udvides fra et til to spor.
- Et enigt Økonomiudvalg ønsker, at det oprindelige koncept fastholdes således, at Frederik den IX’s bro fortsat forbliver en klapbro, står der om drøftelserne.
Ifølge anlægsloven skal Frederik IX’s bro netop udføres som en klapbro, så skibe kan passere den kun fire meter høje bro. Men A/S Femern Landanlæg – et datterselskab af Sund & Bælt – mener, at broen bør udføres som en fast bro af hensyn til den fremtidige togdrift på broen.
Det jo et enigt økonomiudvalg, som ikke ønsker broen skal svejses fast
John Brædder (Guldborgsundlisten), borgmester, Guldborgsund Kommune
Derfor har Sund & Bælt nu indledt arbejdet for at få ændret anlægsloven, der ind til videre står i vejen for planerne om at anlægge en fast bro, som TV2 ØST kunne fortælle i starten af januar.
Anbefaler fast bro af driftshensyn
I et brev til Guldborgsund Kommune skriver Steen Bruce Corfitsen, projektchef for teknisk afdeling i A/S Femern Landanlæg, at man har igangsat udarbejdelsen af et såkaldt beslutningsoplæg til Transport- og Boligministeriet til videre politisk behandling.
Et beslutningsoplæg er det første skridt til at få ændret en lov i dette tilfælde anlægsloven, som står i vejen for Sund & Bælts planer om at droppe anlæggelsen af en klapbro.
- Det er vores anbefaling, at der bygges en fast bro. Der er en risiko for stabiliteten i jernbanedriften ved en klapbro, og det ønsker vi en debat med Guldborgsund Kommune om, siger Steen Bruce Corfitsen til TV2 ØST.
Hvordan Steen Bruce Corfitsen forholder sig i forhold til, at et enstemmigt økonomiudvalg netop ønsker at opretholde klapbroen ved Nykøbing Falster, ønsker han ikke at kommentere på.
- Den dialog ønsker vi at tage med kommunen, og derfor har vi inviteret til møde med kommunen, siger han og henviser i stedet til brevet, som TV2 ØST har set:
- Foranlediget heraf (beslutningsoplægget til Transport og Boligministeriet, red.) ønsker vi at drøfte Guldborgsund Kommunes input til alternative løsninger, samt få belyst de bekymringer, Guldborgsund Kommune måtte have til eventuelle alternative løsninger.
Vil dokumentere behov for klapbro
Foreløbigt er der ikke meget, der peger på, at Sund & Bælt vinder politisk gehør for deres projekt, hverken i Guldborgsund Kommune eller for den sags skyld blandt flere af forligspartierne Christiansborg.
Guldborgsund-borgmester John Brædder holder fast i, at broen over Guldborgsund skal kunne åbnes.
- Uanfægtet, at vi har fået det her brev, og de siger, de vil inddrage os i et beslutningsoplæg til partierne bag anlægsloven, så det jo et enigt økonomiudvalg, som ikke ønsker, broen skal svejses fast, siger borgmester i Guldborgsund Kommune, John Brædder (Guldborgsundlisten), til TV2 ØST om brevet.
Han mener, at en fast bro vil gå hårdt ud over sejlerturismen i kommunen.
- Derfor vil vores dialog gå på at dokumentere, hvorfor det er så vigtigt, at vi fortsat har en klapbro. Vi vil indenfor den kommende uge tage et møde, ligesom vi vil tage et møde med ministeren, som er fastlagt til den 22., da det er ministeren, som skal drøfte det her beslutningsoplæg med forligspartierne, tilføjer han.
Politisk opbakning til klapbro
Frederik IX’ bro er bygget i 1962 som et vigtigt led i fugleflugtslinjen mellem Danmark og Tyskland. Broen er udstyret med fire vognbaner, et enkelt jernbanespor samt en broklap, der tillader skibe at passere.
At Frederik IX’ bro også fremover skal kunne åbnes for skibe var også budskabet fra transportminister Benny Engelbrechts (S) ministerium, der den 2. januar i år henviste til bestemmelserne i anlægsloven. En lov fra 2015, som alle partier bakkede op om undtagen Enhedslisten.
Og fra SF’s transportordfører, Anne Valentina Berthelsen, lød budskabet:
- Der står klart i det, der er vedtaget, at det skal være en jernbane-klapbro.
Imens transportordfører for Venstre, Kristian Phil Lorentzen, sagde:
- Som udgangspunkt ønsker vi at gennemføre det, som står i anlægsloven, nemlig, at der skal etableres en klapbro af hensyn til de sejlende.
Begge gav i den forbindelse udtryk for, at man savnede et oplæg fra Sund & Bælt, før det statsejede selskab lagde planer for en fast bro, hvad de givet vis kan se frem imod at modtage nu.