15. juni 2020
Gennemsejling af Guldborgsund mellem Lolland og Falster
Lolland-Falster Lovestorm har 30.000 medlemmer i vores Facebookgruppe og knokler for udviklingen og den gode italesættelse af Lolland-Falster. Vi har tidligt haft fokus på de store anlægsprojekter og gennemførte i 2016 en høring i landstingssalen på Christiansborg om den nye Storstrømsbro. Af dagspressen kan man få indtrykket af at der er tale om en lille isoleret gruppe af sejlere, som ser et problem i at Guldborgsund lukkes for gennemsejling. Derfor vil vi gerne tilkendegive vores interesse i, at farvandet fortsat kan anvendes som gennemsejlingsfarvand.
Vi har behandlet sagen i vores bestyrelse og vil opfordre transportpolitikerne til at se nærmere på det gode naboskab imellem den internationale togtrafik, byen og farvandet. Vi er opmærksomme på, at de store infrastrukturprojekter som gennemføres i disse år, skal mødes med rettidig omhu, så deres afledte effekt bliver optimal. Vi vil gerne gøres vores til at Lolland-Falster bliver et attraktivt sted at investere for den danske stat med et solidt nationalt økonomisk afkast i form af øget turisme, bosætning og grøn omstilling.
Derfor håber vi at transportpolitikerne vil sikre et godt og gennemanalyseret beslutningsgrundlag. Vi går ud fra at der er den fornødne tid, da den endelige løsning først skal være klar samtidig med ibrugtagningen af Lolland-Femernforbindelsen i 2029.
Venlig hilsen
Kirsten Sydendal
Formand for Lolland-Falster Lovestorm.
_______________________________________________
27. maj 2020 Folketingets Transportudvalg
Vedr.: Jernbaneforbindelsen over Guldborgsund
Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere og Foreningen af Lystbådehavne i Danmark (FLID) er stærkt imod forslaget om at ændre jernbanebroen over Guldborgsund til en fast forbindelse i stedet for den klapbro, der er fastlagt i Anlægsloven for Femernforbindelsen. En fast bro vil have drastiske konsekvenser for fritids- og erhvervssejlads gennem et attraktivt farvand med stor betydning – og et endnu større potentiale – for rekreative formål og turisme.
A/S Femern Landanlæg har sammen med Banedanmark fremlagt et forslag om at etablere en fast forbindelse over Guldborgsund til brug for den fremtidige jernbaneforbindelse mod Tyskland – i stedet for den klapbro, der er forudsat i anlægsloven for Femernforbindelsen. Det vil kræve en ændring af anlægsloven og dermed åbne den grundlæggende politiske aftale. Og det ønskes gjort med en uhørt hast og med en ensidig fremstilling.
Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere, og Foreningen af Lystbådehavne i Danmark – bakket op af DIF og Friluftsrådet – må på det kraftigste tage afstand fra forslaget om at lukke Guldborgsund for sejlads for sejlbåde og andre både højere end 3,5 meter.
Vi protesterer mod forslaget af blandt andet følgende årsager:
• Der er efter vores vurdering ikke fremkommet nye forudsætninger, som ikke allerede var kendte, da Anlægsloven for Femernforbindelsen blev vedtaget.
• Danmark er en søfartsnation - en nation ved havet med en betydelig og stolt maritim historie. Det forekommer alene derfor utænkeligt og uforståeligt, at et indre dansk farvand trues af at blive spærret af en fast jernbaneforbindelse.
• Guldborgsund er et nationalt gennemsejlingsfarvand mellem Østersøen og Smålandsfarvandet, der i højsæsonen både besejles af lokale lystsejlere og af inden- såvel som udenlandske sejlerturister i højsæsonen. Farvandet er et af de smukkeste i Danmark og i væsentlig grad en attraktion for lystsejlere.
• Der er desuden et betydeligt potentiale for at udvikle sejlerturismen i området, hvilket flere kommuner i regionen har valgt at satse på. En undersøgelse fra FLID viser, at gæstesejlere gennemsnitligt lægger ca. 800 kr./prs. pr. døgn i havne, de anløber.
• Gennemsejlingsmuligheden i Guldborgsund er en forudsætning for en betydelig oplevelsesøkonomi i Smålandsfarvandet og Guldborgsund – en økonomi, som berører særligt Guldborgsund Kommune, Lollands Kommune og Vordingborg Kommune. Gennemsejlingsmulighed af Guldborgsund i samspil med andre tiltag for sejlturisme udgør et stort potentiale for oplevelsesøkonomi og lokalt erhvervsliv.
• Der er ca. 30 havne og sejlklubber i lokalområdet med ca. 2000 medlemmer plus deres familier. For nogle havne/klubber vil en fast bro reelt betyde, at de bliver afskåret fra sejlads og dermed er lukningstruede. Andre klubber/sejlere vil i væsentlig grad blive generet af den betydelige omvej eller begrænsning af sejladsmulighed. Omvejen på omkring 160 kilometer vil tage to til tre døgn og indebærer betydelige risici, som i praksis vil betyde væsentligt mindre rekreative muligheder for lokal, national og international lystsejlads.
Opfordring:
Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere og FLID vil indtrængende opfordre til, at Anlægsloven for Femernforbindelsen ikke ændres. En klapbro er som forudsat i anlægsloven en god løsning. DIF og Friluftsrådet står bag denne opfordring. Alternativt støtter vi en tunnelløsning, som allerede forslået undersøgt af Folketingets Transportudvalg.
I dialogen mellem bygherren og de lokale sejlklubber har klubberne vist stor forståelse for ønsket om at minimere risikoen for driftsforstyrrelser. Det foreslås at ske ved at begrænse antallet af daglige åbninger, så togdriften slet ikke forstyrres.
Dansk Sejlunion repræsenterer ca. 53.000 medlemmer, og Danske Tursejlere repræsenterer ca. 13.000 medlemmer. De mange bådejere i Danmark omfatter med deres familier og gaster i alt ca. 200.000 udøvere. Hertil kommer udenlandske sejlerturister fra især Tyskland og Sverige, som om sommeren sejler sommertur i den vestlige Østersø, i Smålandfarvandet og det Sydfynske Øhav. FLIDs medlemshavne råder over mindst 45.000 bådpladser med samlet 1,1 mio. årlige gæsteovernatninger.
Interessen for sejlsport og tursejlads er stigende i disse år, og det er forventningen, at interessen vil stige yderligere i takt med en større opmærksomhed på at holde ferie i Danmark af klima-og miljøhensyn.
Vi håber, at ovenstående vil indgå i de videre overvejelser, og vi står til rådighed ift. jeres spørgsmål og kommentarer.
Vi vil meget gerne have lov til at uddybe synspunkterne, fx ved foretræde for Folketingets Transportudvalg eller på anden vis, hvis det er muligt.
Med venlig hilsen
Line Markert, Henning Jensen, Søren Hald
Formand, Dansk Sejlunion Formand, Danske Tursejlere Formand, FLID